Sağlık

‘Kanlı Para’ oyunu sadece fiziksel değil duygusal yaralar da açıyor

‘Kanlı Para’ oyunu sadece fiziksel değil duygusal yaralar da açıyor

Uzmanlar aileleri ve öğretmenleri bu oyuna karşı dikkatli olmaları konusunda uyardı. Ceza alan kişinin eline atılan ve testere gibi kesilerek insanlara zarar veren madeni paralarla oynanan ‘kan parası’ oyunu, çocukların da kendi aralarında kutuplaşmasına neden oluyor. Uzman Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan, çocukların mümkün olduğunca bu oyundan uzak tutulması gerektiğini belirterek, “Kendi aralarında kutuplaşmaya neden olan bu tür oyunlar maalesef çocukların iç dünyasında derin yaralar açabiliyor.” söz konusu.

İlk olarak çeşitli sosyal medya platformlarında ortaya çıkan, ardından okullarda hızla yayılan ve gençler arasında popülerlik kazanan ‘kanlı para’ oyunu neden bu kadar ilgi gördü?

Üsküdar Üniversitesi NP Etiler Tıp Merkezi Uzmanı Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan, gençler arasında hızla yaygınlaşan ‘kan parası’ adlı oyunu değerlendirdi.

Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan, son dönemde sıkça gördüğümüz Tik Tok videolarındaki kanlı para oyununun aslında çocukların parayı havaya atıp, daha sonra ellerinin tersiyle tutarak “kan parası” diyerek oynandığını kaydetti. “Üç kez vurduktan sonra hızlı ve sert bir şekilde yumruk attı ve şunları söyledi:

“Çocuk parayı düşürürse cezalandırılır. Bu cezalandırma noktasında birbirlerini acımasızca cezalandırabilirler. Bu oyunun bu kadar popüler olmasının nedeni aslında bir güç gösterisine dönüşmesidir. Aynı zamanda ‘kim kaç kez yapabilir, kaç kez başarılı olabilir’ gibi birbirlerine meydan okumaları da içerir. “Ceza verme noktasında da birbirlerini etkileyebilirler.”

Hem zihinsel hem de fiziksel sağlığa etkileri var

Uzman Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan da, oyunun her oynanışında cezaların daha da ağırlaşabileceğini ya da daha fazla zarar verecek kadar birbirini destekleyebileceğini belirterek, şöyle devam etti:

“Kanlı para oyunu, oynayan gençlerin hem zihinsel hem de fiziksel sağlıklarını etkiliyor. Bu etkilerden bahsedecek olursak, onların en büyük manevi etkilerinden birinin, birbirlerine üstün olma mücadelesi olduğunu görürüz. ‘Kim kazanacak?’, ‘Ben daha güçlüyüm’, ‘Bunu başaramazsın’, ‘Sen başarısızsın’ gibi yaklaşımlarla yaklaşıyorlar. Kim daha başarılı olursa daha güçlü bir şekilde ilerleyebilir.

Bazı oyunlarda oyun liderleri olabilir. Birbirlerine ‘oyunun en güçlüsü’ veya ‘oyunun kralı’ diye hitap edebilirler. “Başarısız olanlar aslında dışlanma noktasında veya büyük zarar görecek konumda olabilirler.”

Oyun yoluyla birbirlerini damgalıyor ve dışlıyorlar

Oyunun toplumsal etkilerine de değinen Uzman Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan, “Çocuklar bu oyunda başarısız olduklarında grup içinde başarısız olarak damgalanıyorlar. Bu damgalanma aslında dışlanmayı da beraberinde getiriyor. Çocuklar gruptan atılma, yalnız kalma gibi durumlarla karşı karşıya kalırlar. “Çocuklar burada güç gösterisinde kendilerini zayıf ya da başarısız olarak nitelendirebilirler.” Görüşlerini dile getirdi.

Yasaklanan oyun gizlice oynanıyor

“Öğrenciler çoğu okulda yasak olan kanlı para oyununu kendi aralarında gizlice oynamaya devam ediyorlar.” Uzman Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan, öğretmenlerin yeterli gözlemci olması gerektiğini, bu oyunun oynanmasına izin verilmemesi gerektiğini, ebeveynlerin de çocuklarını fiziksel olarak denetlemesi gerektiğini anlattı.

Uzman Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan, oyunlarda amacın kazanmak ya da kaybetmek değil, eğlenmek ve bilgi edinmek olduğunun çocuklara vurgulanması gerektiğini belirterek, oyunlardan uzak durmaları gerektiğini defalarca vurgulamanın önemini vurguladı. Birbirine zarar veren veya zarar verebilecek oyunlardan.

“Çocuklar mümkün olduğunca bu tür oyunlardan uzak tutulmalıdır.” Uzman Klinik Psikolog S. Aybeniz Urhan sözlerini şöyle tamamladı:

“Çünkü kendi aralarında kutuplaşmaya neden olan bu oyunlar maalesef çocukların iç dünyalarında derin yaralar açabiliyor.” Doi numarası: https://doi.org/10.32739/uha.id.42756

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu